nocne skurcze miesni

Sposoby na nocne skurcze mięśni

Skurcze mięśni są nieprzyjemnym objawem, który pojawia się bardzo często w ciągu nocy. W jaki sposób można im zapobiegać? Jednym z ważnych elementów komfortowego snu jest właściwie dobrany materac.

Czego dowiesz się z tego artykułu:

Co powoduje skurcze mięśni?

Do skurczów mięśni, w szczególności skurczów nóg, dochodzi na skutek różnych przyczyn. Mogą być one powiązane z niedoborami minerałów, uprawianiem sportów czy określonymi schorzeniami.

Aby zniwelować dolegliwości, bardzo ważne jest zatem określenie powodu dolegliwości, co może wymagać dodatkowej diagnostyki i wizyty u lekarza.

Do skurczów mięśni najczęściej przyczyniają się:

  • Nieodpowiednia dieta – niedobory magnezu, wapnia, potasu i sodu, które odpowiadają za prawidłowe działanie układu ruchu, w tym przewodnictwo nerwowo-mięśniowe.
  • Niewystarczające nawodnienie – woda jest kluczowa dla równowagi wodno-elektrolitowej organizmu, a tym samym odpowiada za prawidłowe działanie minerałów.
  • Picie dużej ilości napojów zawierających kofeinę – kawy, mocnej herbaty, napojów energetycznych.
  • Stosowanie określonych leków, między innymi moczopędnych, przeczyszczających, które zaburzają równowagę elektrolitową organizmu.
  • Zaburzenia w wydzielaniu hormonów – w szczególności insuliny oraz adrenaliny.
  • Brak ruchu – prowadzi do osłabienia układu mięśniowego, który jest bardziej podatny na powstawanie bolesnych skurczów.
  • Niewłaściwa pozycja wypoczynku – wypoczywanie w nieprawidłowej pozycji, na przykład przez zakładanie nogi na nogę, także nieodpowiednio dobrany materac.
  • Mikrouszkodzenia tkanki mięśniowej – powstałe podczas aktywności fizycznej, pracy.
  • Dolegliwości kręgosłupa – dochodzi do nich na skutek podrażnienia nerwów znajdujących się w części lędźwiowo-krzyżowej kręgosłupa, przy stanach zapalnych, zwyrodnieniowych, schorzeniach krążka międzykręgowego.
  • Okres ciąży – na skurcze nóg często narzekają kobiety w ciąży, zwłaszcza w jej trzecim trymestrze, gdy dochodzi do zaburzeń elektrolitowych oraz zaburzeń układu krążenia na skutek powiększającego się płodu.
  • Wybrane schorzenia – anemia, cukrzyca oraz inne choroby metaboliczne.

Skurcze mięśni – jak im zapobiegać?

Aby zapobiegać bolesnym skurczom mięśni, można zastosować różne domowe metody. Wśród nich znajdują się przede wszystkim:

Zdrowa, zbilansowana dieta

Za skurcze mięśni bardzo często odpowiada niezdrowa dieta, która może być także efektem nadmiernego pośpiechu każdego dnia, gdy nie mamy czasu na przygotowywanie zbilansowanych posiłków.

Aby zapobiegać skurczom, warto uzupełnić swoją dietę o warzywa i owoce, w szczególności ziemniaki, banany, pomidory, które zawierają dużo potasu. Także należy zadbać o właściwą ilość wapnia, który znajduje się w nabiale, oraz magnezu, którego źródłami są głównie pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy, gorzka czekolada. Ważne jest też żelazo, które znajduje się w kaszach, pestkach dyni, burakach. 

Należy też pić co najmniej 2 litry płynów każdego dnia, najlepiej wody niegazowanej. Należy ograniczyć kawę i mocną herbatę oraz napoje energetyczne.

Dodatkiem do zdrowej diety może być odpowiedni suplement, który zawiera ważne składniki zapobiegające skurczom – magnez, wapń, potas, sód, żelazo, cynk.

Aktywność fizyczna

W profilaktyce skurczów mięśni duże znaczenie ma też ruch. Warto pamiętać o systematycznej aktywności fizycznej, na przykład spacerach, jeździe na rowerze, pływaniu czy bieganiu.

Ruch powoduje zwiększone ukrwienie i dotlenienie tkanki mięśniowej, co zmniejsza ryzyko pojawienia się skurczów.

Warto pamiętać o ćwiczeniach rozciągających mięśnie, na przykład o stretchingu czy jodze, które pomagają osobom cierpiącym na skurcze.

Masaże i ciepłe kąpiele

Na obolałe mięśnie doskonale sprawdzą się także masaże mięśni, które można wykonać także za pomocą specjalnych urządzeń masujących. Dolegliwości można także zredukować przez korzystanie z ciepłych kąpieli.

Właściwa pozycja w trakcie wypoczynku

Aby zapobiegać skurczom, należy także pamiętać o odpowiedniej pozycji podczas wypoczynku. 

Najlepiej relaksować się z nogami uniesionymi w górę, co wspomaga przepływ krwi, zmniejsza obrzęki i rozluźnia mięśnie. Należy także unikać zbyt długiego przebywania w tej samej pozycji, zakładania nogi na nogę.

Duże znaczenie dla niwelowania skurczów mięśni ma także właściwie dobrany materac. Jaki będzie mógł pomóc osobom doświadczającym bolesnych skurczów?

Materace niwelujące skurcze mięśni – co wybrać?

Za powstawanie skurczów mięśni może być odpowiedzialny używany obecnie materac. Zazwyczaj problemem jest jego niewłaściwe dopasowanie – zbyt duża twardość lub miękkość, a także brak odpowiedniej elastyczności punktowej, co powoduje nadmierny ucisk na tkanki. 

Aby poprawić swoje codzienne samopoczucie, warto zatem zdecydować się na nowy materac, który zmniejszy także skurcze mięśniowe. Jak go dobrać?

Materac na skurcze powinien być dopasowany pod kątem twardości

Nadmierne skurcze mięśni mogą być efektem spania na za twardym lub za miękkim podłożu.

Gdy ciało podczas snu nie zapada się w materac, odczuwany jest nadmierny ucisk, wtedy oznacza to, że jest on za twardy. Wtedy należy wybrać model materaca o twardości H1, czyli miękki lub H2, czyli średnio-miękki. Doskonałym wyborem mogą być materac piankowy Sensit H2 średnio-miękki bazujący na piankach HR, VISCO i lateksowej czy dwustronny materac wysokoelastyczny + pianka VISCO Ceres z twardościami H1 i H2 z osobnych stron.

Skurcze mięśni może powodować także zbyt miękki materac. To problem często dotykający osób o większym ciężarze ciała. Wtedy mocno zapada się ono w powierzchnię materaca, dlatego wymusza on wtedy nadmierne napięcie mięśniowe. Dla osób poszukujących twardego materaca doskonałym zakupem mogą być materace o twardości H4, uzupełnione o matę kokosową, która ma właściwości utwardzające. W matę tego typu wyposażone są między innymi materac kieszeniowy bardzo twardy z podwójnym kokosem ZEUS oraz materac kieszeniowy dwustronny bardzo twardy TYCHE, które bazują na strefowych sprężynach kieszeniowych.

Materac na skurcze powinien cechować się wysoką elastycznością punktową

Aby zredukować dolegliwości skurczowe mięśni, warto także zdecydować się na materac o wysokiej elastyczności punktowej. 

Elastyczność punktowa odnosi się do sposobu uginania się materaca pod wpływem nacisku. Gdy jest wysoka, wtedy materac ugina się tylko w miejscach, w których pojawia się nacisk. To powoduje, że lepiej dopasowuje się on do krzywizn ciała i poprawia komfort wypoczynku.

Wśród materaców o wysokiej elastyczności punktowej znajdują się te wyposażone w strefy komfortu oraz wykończone materiałami jak pianka HR – wysokoelastyczna, pianka VISCO, pianka lateksowa.

Wysoką elastycznością punktową cechują się między innymi materac piankowy lateksowy Brizo H3, materac multipocket z pianką HR – twardość H2 czy materac kieszeniowy Eros z pianką lateksową H2.

Materac może współpracować z regulowanym stelażem

Gdy problemem są bolesne skurcze łydek, wtedy warto pomyśleć o zakupieniu materaca piankowego i dobraniu do niego regulowanego stelaża pozwalającego na uniesienie części znajdującej się w nogach.

Pamiętaj, że twardość materaca ma bardzo duże znaczenie. Mamy przygotowany artykuł na ten temat:
Jak dobrać twardość materaca?

Podsumowanie

Gdy doświadczasz bolesnych skurczów mięśniowych, pamiętaj o tym, że duże znaczenie w ich profilaktyce i niwelowaniu mają zdrowa dieta, ruch oraz prawidłowa pozycja wypoczynku. 

Nie zapominaj także o roli materaca w zmniejszaniu dolegliwości tkanki mięśniowej. Właściwie dopasowany materac to gwarancja wygodnego snu przez całą noc!