Nie każdy z nas śpi zdrowo. Zwykle nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Jednak zdrowy sen jest kluczowy dla naszego zdrowia i samopoczucia każdego dnia. W jaki sposób powinniśmy zdrowo spać?

Spokojny, nie za długi i nie za krótki, komfortowy, relaksujący – zdrowy sen jest podstawą regeneracji organizmu, a także gwarantem dobrego humoru kolejnego dnia. Jeżeli rano nie możesz się dobudzić, przebudzasz się w nocy, jesteś cały czas zmęczony, wówczas warto zadbać o swoją higienę snu.

To właśnie złe nawyki w dużej mierze odpowiadają za nasze problemy ze snem. Kładziemy się zbyt późno, śpimy za mało, jemy od razu przed pójściem spać, nie dbamy o nasz komfort, śpiąc na niewygodnych materacach. Zaskakujące, jak wielu z nas w ogóle nie zdaje sobie sprawy z tego, że za niewysypianie i niezbyt dobre samopoczucie odpowiada to, jak śpimy. Gdy również zależy ci na tym, aby spać zdrowo, sprawdź razem z nami, jak to zrobić!

1. Kładź się spać i wstawaj o tej samej godzinie
Gdy chodzisz do pracy, wstajesz o godzinie 6 rano, natomiast w ciągu weekendu wylegujesz się w łóżku aż do południa? W takim przypadku twój wewnętrzy zegar w poniedziałek będzie całkowicie rozregulowany, a wstawanie będzie mordęgą.

Wobec tego powinniśmy kłaść się oraz wstawać o tej samej godzinie, aby nasz wewnętrzny zegar był cały czas punktualny. Wtedy nie będziemy mieli również trudności z wstawianiem co rano, dlatego ciągłe przestawianie budzika na późniejszą porę nie będzie już problemem!

2. Nie chodź spać z pełnym żołądkiem
Druga kwestia to jedzenie przed snem. Powinniśmy pamiętać o tym, żeby nie jeść zbyt dużo przed pójściem do łóżka. Ostatni posiłek powinien mieć miejsce na 3 godziny przed pójściem spać. Wtedy, gdy będziemy jednak głodni przed pójściem spać, powinniśmy zjeść lekką przekąskę, na przykład serek, jogurt, banana.

Jedzenie tuż przed snem obfitego posiłku powoduje, że układ pokarmowy działa przez cały czas, dlatego organizm nie będzie w stanie zregenerować się w pełni. Ramo możemy obudzić się bardziej ociężali i zmęczeni. Ważne jest również ograniczenie czy wyeliminowanie napojów energetyzujących, alkoholu, papierosów czy kawy, które potrafią wpływać na sen nawet w czasie 12 godzin od użycia.

3. Śpij na komfortowym materacu
Łóżko powinno być dla nas miejscem wypoczynku i relaksu, dlatego musimy zadbać o to, aby było ono całkowicie komfortowe. Właśnie dlatego spanie na starym, wyleżanym materacu czy też na rozkładanej wersalce nie będzie zbyt dobrym pomysłem. Nie tylko będziemy wysypiali się gorzej, ale również narażamy się na bóle kręgosłupa oraz na napięte mięśnie, które mogą dokuczać nam przez cały dzień.

Gdy poszukujemy komfortowego materaca, warto zwrócić uwagę na takie modele jak materace lateksowe, materace termoelastyczne czy też materace wysokoelastyczne, które uznawane są za jedne z najlepszych. Gdy nie mamy możliwości spania na łóżku ze standardowym materacem, możemy zdecydować się na zakupienie materaca nawierzchniowego, który jest nakładany na obecnie używany materac lub na sofę.

* Z naszej kolekcji szczególnie polecamy: luksusowy materac dwustronny TURYN (aktualnie w promocji od 740.00 zł), a z materacy nawierzchiowych proponujemy wykonany z miękkiej pianki lateksowej CRUSE (od 264.00 zł).

4. Wyeliminuj światło i hałasy
Również powinniśmy pamiętać o tym, że by wyeliminować z naszej sypialni nadmierne światło oraz hałasy.

Sypialnia przed snem powinna być delikatnie oświetlona, najlepiej światłem w ciepłym odcieniu, ponieważ ma ono relaksacyjne właściwości. W trakcie snu sypialnia powinna być zaciemniona. Bardzo pomocne są w tym specjalne zasłony i rolety zaciemniające. Także ważne jest wyeliminowanie wszystkich hałasów, które mogą przeszkadzać nam w zasypianiu. Gdy nie jesteśmy w stanie tego zrobić, warto pomyśleć o zastosowaniu stoperów do uszu.

5. Uprawiaj sporty
Nie każdy wie, jak duże znaczenie dla higieny snu ma uprawianie sportów. Aktywność fizyczna w ciągu dnia, przede wszystkim wtedy, gdy nie wykonujemy pracy fizycznej, pozwala nam na łatwiejsze zasypianie oraz lepszy relaks w ciągu nocy. Co ciekawe, badania wykazują, że osoby, które cierpią na bezsenność, często podejmują niewiele wysiłku fizycznego podczas dnia.

Najlepsza porą na ćwiczenia, które pomogą nam w zasypianiu, jest późne popołudnie, czyli około godziny 17:00 czy 18:00. Nie powinniśmy jednak ćwiczyć w czasie krótszym niż 3 godziny przed pójściem spać.

Nasze propozycje materacy piankowych i sprężynowych: