Komfortowy sen nie musi być problemem nawet w starszym wieku. Najważniejsze to wybranie wygodnego materaca, na którym senior każdej nocy będzie czuł się wygodnie. Na co należy zwrócić wtedy szczególną uwagę?

Wiele starszych osób ma problemy ze snem. Lekarze wskazują, że wraz z wiekiem może spadać jego jakość. Szacuje się, że aż 15-20 proc. osób po pięćdziesiątym roku życia ma kłopoty ze snem, które także objawiają się jako przewlekła bezsenność. 

Te zmiany mają przede wszystkim związek z innym rytmem życia seniora. Aktywność organizmu najczęściej ulega zmniejszeniu, więc nie potrzeba już 7-8 godzin snu dziennie, ale 5-6 godzin.

Pojawiają się również choroby, które mogą wpływać na codzienny komfort snu, między innymi problemy ze stawami oraz kręgosłupem, układem krążenia. Nocny spoczynek mogą zaburzać również problemy z układem pokarmowym, na przykład zgaga, schorzenia układu moczowego wymagające częstszego wstawania do toalety, zespół niespokojnych nóg i inne dolegliwości.

Skupmy się jednak na jednej, ale także bardzo ważnej kwestii, a mianowicie na doborze odpowiedniego materaca dla seniora. Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy jego zakupie, aby dał on komfortowy sen każdej nocy?

Materac zamiast wersalki

Zacznijmy od tego, że nawet najlepsza rozkładana wersalka nie będzie w stanie dać równie dużego komfortu jak porządne łóżko z dobrym materacem. Niestety, nadal wielu seniorów korzysta z rozkładanych wersalek, dlatego warto pomyśleć o zmianie w imię większego komfortu snu.

Pośrednim rozwiązaniem jest w tym przypadku zakupienie materaca nawierzchniowego. Jego zadaniem jest poprawa komfortu niską ceną – kupimy go zwykle o połowę taniej niż zwykły materac. 
Bardzo fajnie sprawdzają się tutaj topery z lateksu np. Lidia lub pianki teroelastycznej np. Tamara

Czym jednak powinien wyróżniać się dobry materac dla seniora? Podpowiadamy, na jakie modele warto zwrócić uwagę przy zakupach w zależności od indywidualnych wymagań oraz schorzeń seniora.

Dla seniorów polecane są materace takie jak:

  • materace z pianką termoelastyczną – Visco
  • materace z pianką lateksową
  • materace z pianką wysokoelastyczną

Mogą być to materace wykonane w całości z tych pianek albo mogą one stanowić tylko ich wierzchnią warstwę, natomiast rdzeniem jest wtedy pianka poliuretanowa albo wkład kieszeniowy (każda ze sprężyn pracuje osobno, ponieważ zamknięta jest w oddzielnej kieszonce, dlatego poprawia komfort użytkowania). Według mnie lepsze i trwalsze są materace bazujące na wkładzie kieszeniowym. 

Pod względem schorzeń seniorzy najczęściej borykają się z takimi problemami jak bóle stawów, kręgosłupa, reumatyzm, a także problemy z krążeniem. Niektórzy z nich, ze względu na ograniczenia ruchowe, przebywają w łóżku dłużej lub nawet cały czas, co może przekładać się na większe ryzyko powstawania odleżyn. Jakie materace warto wtedy wybrać?

Bóle kręgosłupa i stawów

Jeśli senior uskarża się na bóle kręgosłupa i stawów, mogą być one potęgowane przez niewłaściwie dobrany materac. Najczęściej powodem jest fakt, że jest on zbyt miękki lub zbyt twardy i ma niską elastyczność punktową, dlatego nie daje właściwego podparcia dla całego ciała. Dobry materac będzie wtedy niwelował nadmierny nacisk, a także wspierał anatomiczną pozycję podczas snu.

W takim przypadku warto poszukać materaców o właściwościach ortopedycznych. W tej kategorii na uwagę zasługują przede wszystkim materace z pianką lateksową oraz termoelastyczną. W przypadku niższego budżetu można wybrać też materace z pianek wysokoelastycznych.

Bardzo fajnie sprawdza się tutaj Petronela z kokosem i grubą warstwą pianki lateksowej.

Problemy z krążeniem

Zdarza się również, że seniorzy mają problemy z nadmiernym marznięciem w nocy – wynika to najczęściej z problemów z krążeniem. W takim przypadku warto zdecydować się na materace, które zapobiegają utracie ciepła.

Dobrze sprawdzają się w tej roli materace termoelastyczne, które dopasowują się do ciała nie tylko pod wpływem nacisku, ale i ciepła ciała, a także dobrze je utrzymują. Można też wybrać materac z warstwą owczej wełny.

Dla zmarzluchów proponuję właśnie materace z pianką teroelastyczną Anielkę lub Herminę z dodatkową warstwą kokosa.

Długie przebywanie w łóżku

W takiej sytuacji, gdy istnieje ryzyko powstawania odleżyn, należy poszukać materaców o właściwościach przeciwodleżynowych.

W tym przypadku dobrze sprawdzają się materace lateksowe i termoelastyczne. Gdy problem jest poważniejszy, zalecane są specjalistyczne materace przeciwodleżynowe – komorowe.

Jak spać jeszcze lepiej? Porady dla seniorów:

  • najlepiej trzymać się wyznaczonego rytmu dnia i godzin zasypiania i wstawania
  • w łóżku należy spędzać tyle czasu, ile jesteśmy w stanie przespać – denerwowanie się i przewracanie z boku na bok znacznie pogarsza jakość snu
  • dzięki zwiększeniu aktywności ruchowej można poprawić swoją jakość snu, na przykład przez energiczne maszerowanie, nordic walking, pływanie
  • najlepiej nie kłaść się zbyt wcześnie, na przykład o 21, gdy sen trwa tylko 6-7 godzin, warto przesunąć wtedy czas pójścia spać o parę godzin, by nie budzić się nadal w nocy, ale z promieniami słońca
  • aby sen był bardziej komfortowy, warto przewietrzyć sypialnię przed pójściem spać – wielu osobom łatwiej zasypia się w nieco chłodniejszej, dobrze przewietrzonej sypialni
  • jeśli nie możemy przewietrzyć sypialni ze względu na zanieczyszczenie powietrza, co zdarza się często w okresie grzewczym, można pomyśleć o zakupieniu oczyszczacza powietrza oraz nawilżacza
  • przed snem można wypić herbatkę ziołową wspomagającą zasypianie
  • na krótko przed snem nie powinniśmy jeść – ostatni posiłek powinien odbywać się na około 2 godziny przed pójściem spać
  • można spróbować specjalnych środków nasennych bez recepty dostępnych w aptekach, na przykład z melatoniną, która koordynuje pracę wewnętrznego zegara biologicznego. To rozwiązanie jednak odradzam, proponuję zostawić na sam koniec jeśli nic innego nie pomoże i zdecydować się na ziołowe środki.
  • w razie pogarszających się problemów ze snem warto zgłosić się do lekarza